TT pelik sungguh dengan UMNO yang takut sangat nak buat pemilihan sampaikan macam-macam mereka kata kat Pendaftar Pertubuhan (RoS).

Terbaru Ketua Pemuda UMNO Asyraf Wajdi Dusuki ingatkan RoS kuasa Perdana Menteri (PM) Ismail Sabri Yaakob lebih tinggi daripada Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin.

TT tak faham apa maksud Asyraf Wajdi, adakah maksudnya beliau mahu PM campur tangan supaya RoS luluskan rayuan UMNO? TT hanya bertanya sebab nada kenyataan dilihat sebegitu. Sepatutnya sebagai seorang yang bijak pandai Asyraf Wajdi harus menghormati bidang kuasa dan tugas RoS.

RoS akan membuat keputusan berdasarkan kepada peruntukan undang-undang sedia ada. Kalaulah rayuan UMNO tak layak diterima tak layak lah, apa hal pula nak cakap soal kuasa siapa lebih tinggi?  Apa istimewanya UMNO sampai RoS terpaksa lulus rayuan parti itu walaupun tak memenuhi syarat?

Asyraf Wajdi sepatutnya tak perlu beri tekanan kepada RoS, biarlah agensi kerajaan itu melakukan kerja mereka. Tunggu sahaja keputusan rasmi RoS, kalau diterima Alhamdulillah, kalau ditolak…UMNO bersedialah buat pemilihan, apa yang takut sangat nak pemilihan macam takut kat hantu?

Dalam bab ni TT puji Tok Mat Hasan yang kata UMNO akan patuh kepada sekiranya diputuskan perlu mengadakan pemilihan parti pada hujung tahun ini.

Timbalan Presiden UMNO itu dilaporkan berkata sekiranya permohonan pindaan Perlembagaan untuk menangguhkan pemilihan tidak diluluskan, parti akan mengadakan pemilihan berkenaan seiring mesyuarat dijadualkan pada hujung November.

“Jika RoS tidak luluskan, mesyuarat juga akan diadakan seperti dijadualkan dan akan ada pemilihan jawatan di semua peringkat iaitu cawangan, bahagian dan pusat,” jelas Mohamad.

Itu barulah ‘gentlemen’…ini tidak dok buat statement yang nampak seolah-olah segelintir pemimpin UMNO ‘tidur tak lena’ kalau ada pemilihan…dah kenapa? Buatlah saja pemilihan, apa masalahnya.Tak kan Asyraf Wajdi tak faham kenyataan Ahmad Zahid Hamidi bahawa UMNO adalah sebuah parti yang matang.

Bila dah matang mestilah pemilihan akan berjalan dengan lancar. TT yakin Tok Mat Hasan ada keyakinan tu sebab itulah beliau buat kenyataan seumpama itu.

Sepatutnya sebagai seorang Ketua Pemuda, Asyraf Wajdi kena beranilah berhadapan dengan cabaran jika pemilihan diadakan. Menjadi tanggungjawab beliau untuk memastikan tidak berlaku perpecahan dalam UMNO, khususnya Pemuda, kalau berlaku perpecahan maknanya talbiah UMNO la yang tak betul.

Jadi TT nak nasihatkan pemimpin UMNO seperti Asyraf Wajdi tenang-tenang sahaja menanti keputusan rasmi RoS.Jangan nampak panik sangat. Lagi pula sebagai seorang yang mempunyai latar belakang agama, Asyraf Wajdi pasti faham apa yang berlaku tentunya ada hikmah daripada Allah SWT.

Belajarlah untuk redha dan bukannya membuat kenyataan-kenyataan yang menampakkan ketakutan tak bertempat pemimpin UMNO kerana terpaksa buat pemilihan yang ‘kambing pun boleh tersenyum’.

*Tebuan Tanah (TT) berpengalaman lebih 30 tahun dalam dunia kewartawanan.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here