• Pemimpin UMNO kena strategik sikit

Tebuan Tanah (TT) nak ketawapun ada bila tengok gelagat pemimpin-pemimpin UMNO bercakap pasal bila mereka nak pilihan raya. Beberapa hari sebelum hari pengundian PRN Johor, Presiden parti itu, Ahmad Zahid Hamidi kata, PRU-15 kena buat sebaik sahaja MoU dengan pembangkang tamat Julai ini.

Malam tadi pula, Timbalan Presiden UMNO, Tok Mat Hasan pula kata, PRU-15 perlu disegerakan. Sambil berderet alasan beliau beri, Tok Mat Hasan kata tak boleh tunggu tahun depan. ‘’Momentum apa lagi BN tunggu’’, kata beliau.

TT faham, UMNO dan BN berada dalam keterujaan menang dua PRN dan keghairahan untuk singkirkan musuh-musuh politik yang dianggap lemah atau mungkin juga nak singkirkan pemimpin yang dianggap ‘gunting dalam lipatan’ melalui PRU tetapi jangan sampai menampakkan ‘kelunturan’ dalam bab-bab strategi.

Sepatutnya, desakan atau gesaan minta buat PRU segera ini bincang senyap-senyap dalam parti, bukan heboh satu dunia tahu. Tu baru strategi, ini tidak buat kenyataan terbuka..cakap pula ni waktu terbaik sebab pembangkang dan parti lawan tengah lemah..kenapa nak bagi peluang mereka susun barisan?…aduh..

Sebab itu, TT sokong apa yang Annuar Musa kata, ‘’…tidak pernah soal tarikh pilihan raya ini dibincang secara terbuka. Seingat sayalah, ini Perhimpunan Agung UMNO (PAU) ke 41 saya hadir, tarikh pilihan raya tidak diputuskan secara terbuka kerana ia satu strategi parti yang sangat penting.’’

Betul, itu strategi parti…yang Ahmad Zahid dan Tok Mat Hasan…ghairah sangat cakap pasal perkara itu kenapa? TT tak kisah, kalau desakan tu datang daripada pemimpin-pemimpin peringkat bawah, tetapi ini Presiden dan Timbalan Presiden.

Kalaupun hujah mereka, kerajaan sekarang bukan kerajaan UMNO walaupun PM daripada UMNO tetapi itu bukan alasan nak cakap bila mahu PRU-15. Lagi pula sama ada Parlimen boleh dibubarkan atau tidak, ia perlu mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong selepas mendapat nasihat Perdana Menteri. Tak kan pemimpin UMNO tidak belajar-belajar lagi apa yang berlaku dalam pelantikan MB Johor baru-baru ini.  

Jadi janganlah bincang secara terbuka bab PRU-15 ni, apatah lagi siap desak lagi kena buat segera. Seperti mana kata Annuar;

‘’Apabila dibincang secara terbuka, ia mendahului bidang kuasa Agong. […] Satu daripadanya (bidang kuasa Agong) ialah menerima atau menolak pembubaran parlimen.

“Jadi soal pembubaran parlimen tak boleh dibincangkan di luar konteks perlembagaan negara. Sebab itu pada saya tarikh cepat atau lambat elok dibincangkan pucuk pimpinan secara tertutup dan mengekalkannya sebagai satu strategi parti bukan untuk bercakap secara terbuka.’’

TT nak ingatkan pemimpin-pemimpin UMNO dalam soal PRU ini, sejak dulu bila PRU mahu dibuat tu rahsia strategi terbesar parti. Dulu tak ada mana-mana pemimpin tertinggi UMNO yang cakap secara terbuka pasal benda tu. Kalau wartawan tanya pun, mereka akan jawab, ‘’tunggu saja, sabar…’’, ‘’tak lama lagi’’. Apabila berucap pula, mereka akan minta ahli-ahli parti bersedia menghadapi PRU…tapi tak sebut pun nak bila?

Bila mereka jawap atau cakap macam itu, semua orang dok meneka-neka  bila termasuk pembangkang…tu barulah pemikiran strategik.  Ni tak…siang malam dok ‘meratib’ nak PRU segera, nak PRU segera…sampai orang tanya..UMNO ni kerja nak buat pilihan raya saja ka?

Yang pelik paling pelik, dok ghairah nak PRU..macam berani sangat…nak buat dalam pemilihan parti ‘macam takut’ pulak? Patutnya buatla pemilihan dulu…sekarang pun dalam UMNO tengah ‘’feel good factor’’…sebab dah menang beberapa PRK dan dua PRN…mesti team kepemimpinan sedia ada akan dapat sokongan.

Kalau pemimpin UMNO hujah, kerajaan sekarang tak stabil sebab tak ada mandat rakyat…dalam UMNO pun ada cakap-cakap kalau pemilihan parti buat…kepemimpinan sedia ada belum tentu dapat sokongan…betul ke?

*Siapa poster boy atau calon  PM daripada UMNO?

Dalam keterujaan dan keghairahan semakin membuak-buak pemimpin UMNO nak buat PRU-15…TT nak tanya..siapa akan jadi ‘poster boy’ atau calon PM daripada UMNO?

Selama ini, pemimpin UMNO dok canang…PAU (Perhimpunan Agung UMNO) adalah suara akar umbi UMNO..apa yang diputuskan oleh PAU kena ikut…jadi bolehlah kalau masa PAU ni, perwakilan sebut siapa mereka mahu jadi ‘poster boy’ UMNO.

Janganlah dok ghairah sebut bila nak PRU-15 tetapi bila bab siapa ‘poster boy’ terus ‘lidah kelu’…silap-silap ada yang kata tu ‘strategi’ UMNO tak boleh umum. Aikk…

TT rasa lebih baik, UMNO umum dulu siapa ‘poster boy’ BN. Bukan apa, TT dengar macam-macam cerita. Konflik dalaman UMNO bagaikan ‘bom jangka’ yang tunggu saja akan cetus perang saudara. Khabarnya ada sampai lima puak dalam parti itu, betul ke? TT tanya saja sebab, TT kasihan kat ahli-ahli akar umbi.

Patutnya bila pemimpin dok desak nak PRU, mestilah UMNO dah ada calon untuk jadi PM. Adakah orang yang jadi Presiden UMNO? Adakah orang yang jadi Timbalan Presiden UMNO? Adakah orang yang jadi PM sekarang? Atau adakah bekas Presiden UMNO?

Semua ini pemimpin UMNO kena jawab supaya rakyat boleh buat penilaian. Janganlah berdegar-degar desak PRU, tapi bila orang tanya sapa calon PM daripada UMNO…terus diam.Pemuda UMNO yang lantang bidas orang itu, kecam orang ini…tiba-tiba ‘senyap’.

TT harap, kepemimpinan UMNO yang mempunyai keyakinan cukup tinggi nak minta pilihan raya, umumlah siapa ‘poster boy’ parti itu semasa PAU yang tengah berlangsung, senang sikit perwakilan bila pulang nak maklumkan kepada ahli-ahli di peringkat umbi. Tidak kira siapapun yang dipilih, umum saja…jangan malu-malu.

*Tebuan Tanah (TT) berpengalaman lebih 30 tahun dalam dunia kewartawanan.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here