• Kekuatan UMNO di tangan ‘kluster mahkamah’?

Hebat betul Datuk Seri Dr.Ahmad Zahid Hamidi apabila secara sinis menggelarkan kumpulan yang sentiasa menyalahkan ‘kluster mahkamah’ sebagai ‘varian taksub’.

Beliau juga kata ini bukan varian daripada virus yang disebarkan oleh penyakit fizikal tetapi penyakit hati.. Namanya ‘varian taasub kepada ‘kluster mahkamah’.

Tebuan Tanah (TT) nak bagi tau Zahid, mereka yang dok ‘meratib’ pasal ‘kluster mahkamah’ ini bukan ‘taasub’ tetapi mereka pelik kenapa UMNO masih lagi bergantung kepada pemimpin dilihat bermasalah.

Jadi bila ada pemimpin dalam UMNO dok pertahan ‘kluster mahkamah’ habis-habisan maka tahulah kita bahawa rupa-rupanya kekuatan parti itu terletak kepada pemimpin ‘kluster’ tersebut.

Tetapi tak apalah kalau UMNO nak terus bergantung kepada pemimpin seumpama itu, cuma TT kesian tengok ramai lagi pemimpin dalam parti itu yang berwibawa dan berintegriti malangnya semua mereka ‘tenggelam’ sebab pemimpin ‘kluster mahkamah’ lebih popular dan paling berpengaruh.

TT sembang dengan ramai orang, semua kata, mereka bukan tak nak UMNO tetapi mereka tak mahu pemimpin bermasalah. Sekarang ini, pemimpin parti itu ‘boleh dabik dada’ sebab walaupun ada ‘kluster mahkamah’ mereka tetap menang di Melaka, lepas ni mereka target Johor pula…TT harap Bangsa Johor akan beri isyarat kepada UMNO…

  • Bila lantik penasihat dianggap jadi boneka…

TT gelak besar bila baca kenyataan seorang pemimpin Pemuda UMNO kata, ‘’dengan peranan Muhyiddin sebagai penasihat ekonomi Johor bermakna Menteri Besar Johor daripada PN – jika mereka memenangi PRN nanti, fungsinya tidak lebih sedikit daripada menjadi boneka’’.

Oooo barulah TT ‘tahu’ bila seseorang pemimpin itu lantik penasihat maka pemimpin tersebut hanya boneka..aduhh kenapalah lawak sangat Pemuda UMNO ni. Kalau macam tu semua MB tak boleh lantik penasihat dan nak tinggi lagi PM pun tak boleh lantik Penasihat…takut dianggap jadi boneka..macam tu ke?

Sebenarnya TT dah agak…hujah dangkal macam tu akan muncul..tetapi tak sangka pula daripada mulut insan-insan yang disebut-sebut bakal menjadi calon.

Pemimpin Pemuda tu juga kata, idea yang ditawarkan PN itu menunjukkan gabungan terbabit ketandusan tokoh yang layak menjadi pemimpin. TT nak tanya lagi, kenapa dalam UMNO itu ada ke pemimpin? Kalau ada ramai pemimpin kenapa dok bergantung kepada pemimpin ‘kluster mahkamah’?

Dan TT juga nak bagi tau pemimpin Pemuda itu, lain kali rajin-rajinla membaca…apa salahnya kalau Muhyiddin bercita-cita nak jadi PM lagi? Beliau bukan ada kes salahguna kuasa, kes rasuah atau pengubahan wang haram. Kenapa persoal Muhyiddin tak tanding kat PRN Johor? Kenapa tak tanya kat Khaled Nordin atau Puad Zarkashi yang selama ni bijak sangat bercakap…

TT rasa lain kali, kalau pemimpin Pemuda tu nak cakap fikirlah dulu…paling bagus…cermin diri dan parti sendiri dulu..ye

  • Kenapa buat carnival kat MRSM?

TT terkebil-kebil bila melihat gambar perasmian Karnival Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) yang ‘cukup meriah’ kat Batu Pahat dan dihadiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

TT pelik siapalah punya idea untuk buat karnival tu di MRSM Batu Pahat ketika apabila ada ibu bapa pelajar mendakwa anak mereka  baru sahaja selesai kuarantin selepas positif Covid-19 baru-baru ini.

Karnival tiga hari itu yang bermula Khamis mendapat bantahan ibu bapa. Di MRSM itu adalah 126 pelajar yang sedang menghadapi SPM. Jadi TT pelik, kenapa KPT tak fikir panjang sebelum buat kat situ. TT tahu la nak dekat PRN Johor ini macam-macam karnival, pesta dan ada pemimpin pi melancong ke Johor.

TT tak kata salah nak buat karnival dan TT pun tak kata karnival tu bermotif politik, walaupun mesti ramai yang akan kaitkan dengan PRN. Tetapi waktu dan masa tak sesuai, sebab pada 28 Januari lalu terdapat kes positif melibatkan pelajar dan guru MRSM tersebut. Pada masa sama pelajar pun nak ketenangan bagi menghadapi SPM.

Pelik juga TT, kenapa buat kat MRSM, rasanya kat kawasan Parit Sulong atau Batu Pahat atau daerah-daerah lain banyak IPT yang sesuai untuk dibuat karnival seumpama itu. Dulu TT ingat lagi, UiTM buat program ‘Selangkah Ke UiTM’ . Program tu mereka buat kat kampus sendiri, bukan kat sekolah-sekolah.

Jadi kenapa KPT tak mencontohi langkah itu? Kenapa nak buat kat MRSM semasa pelajar nak duduki SPM? Bukankah lebih molek kalau Karnival tu dibuat selepas pelajar dah habis SPM dan semasa kes Covid-19 tak mencanak macam sekarang. Harap-harap Kementerian Kesihatan akan kenakan kompaun kepada penganjur.

TT faham KPT berniat baik sebab ada pameran ‘Jom Masuk IPT’, karnival kerjaya, gerai jualan komuniti dan pemeriksaan kesihatan, cuma penga juran tak kena masa dan tempat, lain kali fikir panjang sikit lagi sebelum buat.

*Tebuan Tanah (TT) adalah penganalisis politik yang berpengalaman lebih 30 tahun dalam dunia kewartawanan.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here