PENGERUSI Majlis Pemulihan Negara, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, sektor logistik perlu diperkukuh bukan sahaja untuk memastikan kedudukan Malaysia kekal berdaya saing di peringkat perdagangan antarabangsa.

Berikut adalah kenyataan penuh beliau dalam Facebook hari ini:

Pagi ini saya telah mengadakan lawatan kerja ke Pelabuhan Klang bagi melihat situasi pemulihan sektor logistik pascapandemik COVID-19. Lawatan ini turut disertai YB Datuk Henry Sum Agong, Timbalan Menteri Pengangkutan, YBhg Tan Sri Dr Sulaiman Mahbob, Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Pemulihan Negara (MPN) serta barisan kepimpinan Kementerian Pengangkutan, Lembaga Pelabuhan Klang dan Westports Malaysia.

Seperti mana yang kita sedia maklum, pandemik COVID-19 telah menjejaskan operasi pelabuhan di seluruh dunia sehingga menyebabkan kebanyakan pelabuhan tidak dapat beroperasi.

Alhamdullilah, melalui Pelan Pemulihan Negara (PPN) yang menjadi panduan bagi pembukaan sektor ekonomi dan sosial secara selamat dan teratur, pelabuhan negara masih dapat beroperasi dengan gangguan yang minimum.

Malahan, lebih 10,000 pekerja di Pelabuhan Klang telah berjaya divaksinasi dengan dalam tempoh seminggu melalui Program Imunisasi Industri Covid-19 Awam Swasta (PIKAS) yang diselenggarakan bersama oleh Kementerian Kesihatan Malaysia dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

Malaysia berada di tangga ke-5 dalam pengurusan kontena perkapalan dunia dengan pengendalian 28 juta TEU pada tahun 2021 dan memainkan peranan yang amat penting dalam rantaian bekalan global.

Pelabuhan Klang juga memainkan peranan yang kritikal dalam rantaian ini dan merupakan pelabuhan terbesar di Malaysia dan juga pelabuhan ke-12 yang tersibuk di dunia dengan pengendalian 13.7 juta TEU pada tahun 2021.

Lawatan saya ini merupakan susulan mesyuarat yang dipengerusikan Ketua Pegawai Eksekutif MPN bersama pengendali pelabuhan-pelabuhan utama negara berkenaan isu-isu yang dihadapi akibat pandemik COVID-19.

Walaupun terdapat trend peningkatan pengendalian kontena di pelabuhan Malaysia, sektor ini masih terdedah kepada kesan pandemik COVID-19 dan ketidakstabilan geopolitik antarabangsa.

Terdapat penyusutan pada bulan Mac 2022 bagi pengendalian kontena (11.9%) dan jumlah kargo (8.7%) berbanding bulan Mac 2021 di pelabuhan-pelabuhan utama negara.

Sektor logistik
Gambar: Facebook Muhyiddin Yassin

Antara isu yang dihadapi oleh pengendali pelabuhan adalah konflik Rusia-Ukraine dan penutupan sektor ekonomi negara China yang telah menjejaskan bekalan rantaian global serta keperluan menambah baik infrastruktur di pekarangan kawasan pelabuhan.

Dengan kapasiti pelabuhan yang semakin meningkat, jaringan infrastruktur di sekitar kawasan pelabuhan perlu dipertingkatkan bagi memastikan kelancaran proses logistik.

Dengan input yang diberi serta yang diperoleh daripada lawatan ini, mesyuarat MPN akan membincangkan serta mengemukakan syor penambahbaikan kepada Kerajaan.

Pemulihan sektor ini perlu diberi perhatian serius memandangkan 90 peratus kargo Malaysia dikendalikan melalui sektor perkapalan.

Sektor ini perlu diperkukuh bukan sahaja untuk memastikan kedudukan Malaysia kekal berdaya saing di peringkat perdagangan antarabangsa, tetapi juga kerana sektor logistik ini mempunyai peluang untuk berkembang maju dan memberi manfaat besar kepada ekonomi negara termasuk dari segi menyediakan peluang pekerjaan.

Dengan langkah-langkah strategik dan kerjasama padu antara Kerajaan dan pihak swasta, saya optimis bahawa sektor ini bukan sahaja akan terus pulih, tetapi akan berkembang pesat dan mengatasi pencapaian prapandemik dengan cemerlang, insya-Allah.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here