TT sebenarnya simpati dengan Zahid Hamidi, saban hari dok ‘meratib’ nak PRU-15 tetapi beliau bukan Perdana Menteri.

Yang jadi Perdana Menteri ialah Ismail Sabri Yaakob, hanya Pak Mail sahaja yang boleh buat keputusan untuk menghadap Agong minta perkenan bubar Parlimen. Tetapi TT tak fikir Pak Mail akan buat keputusan drastik untuk buat PRU 15, sebab negara kini dalam masalah.

Harga barang tengah naik, hutang tengah meningkat, rakyat dah mula rasa tertekan nak beli ayam seekor pun jenuh nak korek duit. Jadi pada pendapat TT kalaulah Pak Mail cadang nak buat jugak pilihan raya memang ‘cari masalah’.

Zahid sepatutnya tumpu masalah rakyat…kalaupun tak pandai bab-bab ekonomi Zahid sepatutnya boleh panggil cerdik pandai untuk beri pandangan bagi pihak UMNO macam mana nak atas krisis ekonomi sekarang bukan dok ‘’mengingau’ nak buat PRU15.

TT kadang kala kasihan jugak kat Zahid ni, nampak beliau seorang sahaja beria-ia nak PRU, kalau ada pun yang nak sokong…muka-muka yang sama sahaja….dari segi politik pun taklah cemerlang, ada yang kalah dalam Pilihan raya dan ada yang tak berani nak bertanding…cakap saja lebih.

TT nak nasihatkan Zahid, sedarlah bahawa beliau hanya Presiden UMNO bukan Perdana Menteri, kuasa Zahid paling besar ialah menentukan calon…tu pun beliau kena bincang dengan pemimpin kanan dalam UMNO.

Kalau Zahid belum lagi panggil kelompok tu untuk bincang soal calon, jadi tak payahlah nak cakap pasal PRU..biarlah Perdana Menteri tentukan bila nak mohon perkenan Agong. Lebih baik Zahid dok diam-diam dan tumpu kepada kes mahkamah beliau yang berlambak-lambak…itu lagi baik.

 Tambahan pula…semasa TT sembang-sembang dengan beberapa pemimpin dan penyokong UMNO, merekapun tak teruja nak buat PRU sekarang, mereka pun hairan kenapa Zahid nak beria-ia nak pilihan raya. Kata mereka, Zahid patut tumpu kes mahkamah beliau bukannya tak habis-habis bercakap soal PRU.

Kat peringkat akar umbi,ahli-ahli UMNO sendiripun sengsara dengan kenaikan harga barang, itu yang patut Zahid dan kepemimpinan UMNO utamakan bukan soal nak kembali berkuasa. TT pun ada pendapat sama, berlambak lagi masalah rakyat nak kena selesai, ni tidak.. siang malam dok cakap pasal PRU.

TT tak tahu la kalau pemimpin UMNO tak nak cakap banyak pasal keadaan ekonomi negara ketika ini sebab PM dari parti itu. Namun tak ada masalah untuk beri pandangan bagi memperbaiki keadaan tetapi jangan buat sindiran bodoh sudahlah macam ada seorang tu buat masa Muhyiddin Yassin kata Bersatu minta kerajaan tangani isu kenaikan harga barang.

TT malas nak siar balik apa dia kata,tetapi yang pastinya memang tak cerdik. Apapun TT harap Zahid jangan teruja sangat nak buat PRU…sebab nanti timbul macam-macam persepsi.

Satu lagi, jangan dok anggap orang lain takut hilang kerusi, kalau buat pilihan raya sekarang. Pemimpin parti lain rasional sekarang bukan masa sesuai, bukan macam Zahid dah ghairah sangat selepas tengok kejayaan BN kata Melaka dan Johor.

Ramai dah kata, PRN di dua negeri tu tak boleh buat ukuran, keputusan keluar mengundi rendah dan paling menarik untuk dikaji, di Johor contohnya, BN kala undi popular. BN hanya dapat 42 peratus berbanding PH (26 peratus) dan Perikatan Nasional (24 peratus).

Maknanya BN belum diterima oleh rakyat…tidak seperti mana digembar-gemburkan oleh Zahid dan pemimpin-pemimpin UMNO yang ‘sekapal’ dengan beliau.

Tambahan pula PRU bukan macam PRN. Ia melibatkan senario, kawasan, sentimen dan kelompok pengundi berbeza. Jika Zahid dok yakin keputusan PRN Melaka dan Johor akan berulang di PRU-15…percayalah ia satu kesilapan besar.

TT nak cakap kat Zahid cukup-cukuplah dok desak PRU…muak rakyat tengok!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here