*Salahkah Muhyiddin bincang bentuk kerjasama politik?

TEBUAN Tanah (TT) hairan sejak tersebarnya cerita Muhyiddin Yassin jumpa Dr.Mahathir Mohamad, macam-macam orang kata kat Muhyiddin. Bukan kata orang politik, penganalisis politik pun ‘tumpang sekaki’…TT tak kisah kalau komen tu tak nampak berat sebelah dan relevan atau lebih tepat lagi boleh terima dek akal.

Tetapi ada hujah tu, nampak sangat macam ada motif. Kenapa tak ulas soal wajar atau tidak, parti-parti lain bergabung lawan BN dalam PRU-15…patut ulasla benda tu dengan terperinci. Ni tidak…dok cakap Muhyiddin dah tak relevan la, pengkhianat la, terdesak la dan macam-macam lagi.

Yang tak berapa nak logik tu, bila ada penganalisis kata Bersatu perlu pemimpin baru, dalam ayat lain Muhyiddin dah tak boleh  pimpin Bersatu.

TT nak tanya…atas dasar apa penganalisis cerdik pandai ni kata macam tu? Apakah Muhyiddin ada kes rasuah atau salahguna kuasa? Adakah parti Bersatu atau Perikatan Nasional ditolak secara total dalam PRN Melaka dan Johor seperti mana dialami oleh Pejuang dan Warisan?

Kenapa tak cakap soal PKR yang nampak ketara semakin ditolak rakyat? Kenapa tak ulas soal Anwar Ibrahim yang dilihat semakin hilang pengaruh? Kenapa tak cakap Dr.Mahathir semakin tak relevan dalam politik negara?

Kenapa hanya tumpu kepada Muhyiddin? Apakah kerana beliau bertemu Dr.Mahathir.. dah ada ‘orang kepanasan’? Apa masalahnya Muhyiddin berbincang dengan parti lain?

Fahamlah sikit, Muhyiddin berbincang bagi persiapan PRU-15 bukannya buat konspirasi nak jatuhkan kerajaan sekarang yang Perikatan Nasional pun ada di dalamnya.

Lagipun Muhyiddin tak kan buat ‘kerja-kerja bodoh’ itu. Ia kerana banyak agenda yang dilaksanakan oleh kerajaan pada masa ini adalah kesinambungan apa yang beliau rancang dan lakukan ketika menjadi PM.

Muhyiddin tak mungkin akan ikut perangai buruk beberapa pemimpin kanan UMNO jadi ‘duri dalam daging’ ketika parti mereka bersama dalam Kerajaan PN. Pertemuan Muhyiddin dan Dr.Mahathir diatur oleh pemimpin kanan Pejuang… bukannya Muhyiddin yang terhengeh-hengeh nak jumpa Dr.Mahathir!

Muhyiddin pun tak pernah secara senyap-senyap hantar surat kat Agong sokong Anwar jadi PM?

Bila mereka atur jumpa Dr.Mahathir, dari situlah Muhyiddin dapat idea untuk buat gabungan lawan BN…salah ke?

Kena fahamlah PN kalau boleh mahu terus bekerjasama dengan BN tapi ada kalangan pemimpin UMNO sudah angkuh, rasa parti itu dah kuat…baru menang dua PRN  hasil peratusan keluar mengundi rendah..dah rasa parti mereka kembali diterima rakyat.

Tak apalah itu bab mereka nak syok sendiri, cuma TT pelik kenapa takut sangat Muhyiddin nak bentuk gabungan politik ni? Kalau tak takut, janganlah cakap bukan-bukan atau buat komen entah-entah atas nama penganalisis politik. Kalau orang politik, TT fahamlah memang dah ada yang mula bimbang, mungkin tidur tak lena.

Macam mana nak lena…dah cakap berbuih-buih kat Perhimpunan Agung supaya PRU kena buat cepat, setakat ni apa bayangpun tak nampak, walaupun PM daripada parti yang sama…kasihan pulak TT tengok…

Satu lagi mereka bimbang, dalam kalangan pemimpin politik selain UMNO, Muhyiddin ada kredibiliti dan karisma untuk memimpin gabungan baru politik yang pastinya boleh mengancam BN…jadi mereka kena cari jalan bagaimana mahu menyekat kemaraan Muhyiddin. Cara lain tak ada, selain cuba wujud persepsi seolah-olah Muhyiddin ni khianat, ada agenda peribadi nak jadi PM dan macam-macam lagi. Tu saja modal mereka ada.

Malang sungguh Malaysia ni sebab masih ada ahli politik yang tak matang-matang lagi berpolitik walaupun orang kata ‘dah kematu’ bergelumang dalam gelanggang politik. Patutnya baguslah kalau Muhyiddin nak wujud gabungan politik. Barulah PRU-15 ni bertambah menarik… BN nak takut apa? Kan dah menang dua PRN, pengundi Cina pun dah sokong BN kan? Jadi  relak la. Biar rakyat tentukan.

Jadi tak perlu lah buruk-burukkan Muhyiddin…matang la sikit berpolitik…kalau nak tahu macam mana nak matang pi belajar dengan ahli politik Indonesia..

*Debat Anwar-Najib buang masa

TT tak tahu apa respons rakyat bila Anwar Ibrahim dan Najib Razak sedia bersemuka untuk berdebat. Kalau berdebat pasal isu rakyat okay la juga ni pasal Sapura…senang cakap berdebat pasal masalah Sapura…aduhhh.

Apa la ada dalam kepala ahli politik kita…masalah rakyat berlambak-lambak..tak nak berdebat…ni nak pi cerita pasal masalah satu syarikat.

Betul la dalam tu ramai kakitangan…betul lah kerajaan ada ‘share’ tetapi  apa halnya sampai nak berdebat..sebelum ini ada isu lebih besar lagi termasuk satu syarikat tu yang pada 2015 heboh satu dunia tak nak pula nak berdebat.

Masa tu ada program macam ‘Nothing to Hide’ tapi yang berkenaan tak tunjuk muka sampai ke sudah walaupun yang dok tercengok tunggu nak ‘berdebat’ tu bekas PM. Tapi yang isu Sapura ni cepat sungguh nak berdebat…pelik jugak.

Bukan kata TT, ramai lagi yang pelik. Kalau isu macam Tabung Haji tu memang elok la ‘berdebat’ sebab orang Melayu pun pening dok tengok tuduh menuduh antara kerajaan dengan pembangkang. Ni isu Sapura..rakyat kat bawah pun tak faham..yang mereka tahu ada cerita pasal gaji CEO dia punya la tinggi…

Jadi dah pasti rakyat pelik kenapa Najib dan Anwar beria-ia benar nak berdebat.  

Tapi Najib-Anwar masing-masing dah ‘naik sheikh’, beria-ia nak berdebat..tambah pula beberapa media berebut-rebut naik siar secara langsung….tapi apa rakyat dapat? Kalau tonton buang masa ada la…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here