KEMENTERIAN Pendidikan (KPM) menggariskan tujuh ketetapan serta perincian bagi menangani isu beg berat yang dihadapi murid sekolah secara menyeluruh.
Ia membabitkan penyediaan lokar di sekolah rendah, penyusunan semula jadual waktu, bilangan buku latihan, penggunaan buku aktiviti dan kerja, pengenalan buku teks digital, pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP), serta kerjasama dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).
Ketetapan itu diumumkan Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Dr. Radzi Jidin, menerusi satu mesej video yang dimuat naik dalam laman Facebook beliau, hari ini.
Katanya, isu itu sudah lama dibincangkan secara teliti dan KPM sentiasa memandang serius setiap cadangan penambahbaikan bagi meringankan beban murid.
“Perkara ini diteliti mulai tahun 1994 membabitkan Kajian Beban Buku Murid Sekolah Rendah.
“Pada tahun 2000, satu Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 1/2000 dikeluarkan berkaitan penggunaan buku kerja di sekolah rendah. Kajian yang dijalankan pada 2008 membabitkan murid sekolah rendah,” katanya.
Katanya, laporan kajian itu disiapkan pada 2017 dan surat siaran mengenai panduan menangani isu beg berat murid di sekolah dikeluarkan pada 2018.
“Pada tahun 2022, KPM menggariskan ketetapan dan perincian mengenai isu beg berat. Fokus utama ialah anak-anak di tahap satu hingga tiga.
“Cadangan pertama ialah menyediakan lokar di sekolah rendah yang mempunyai dua sesi dan dilaksanakan dalam dua fasa. Bagi fasa pertama, lokar akan disediakan bagi murid tahap satu (Tahun 1-3) membabitkan 10,600,62 kelas dengan lebih 323,000 murid di seluruh negara.
“Mereka akan disediakan lokar di dalam kelas masing-masing,” katanya. Pelaksanaan rancangan itu akan membabitkan peruntukkan RM37.3 juta
Bagi fasa Dua (tahun 4-6) bagi sekolah rendah yang beroperasi pada dua sesi dan pelaksanaannya dijangka akan bermula pada 2023.
Bagi sekolah satu sesi, murid akan dibenarkan menyimpan buku di dalam laci meja di bilik darjah masing-masing.
Katanya, jadual waktu akan disusuan semula melalui pelaksanaan jadual yang mengandungi tiga hingga empat mata pelajaran sehari, mengikut kaedah dan pelaksanaan yang sesuai terutama pemberatan subjek, ketersediaan guru dan sesi persekolahan.
Berikutan itu, sekolah akan diberi kelonggaran untuk menyediakan jadual waktu mengikut kitaran minggu. Hanya subjek tertentu akan diajar pada setiap minggu bagi membolehkan jumlah buku teks yang dibawa ke sekolah dapat dikurangkan.
Pendekatan ketiga ialah memastikan bilangan buku latihan tidak melebihi dua buah buku bagi setiap mata pelajaran pada satu masa dan setiap buku itu tidak melebihi 80 muka surat.
Seterusnya, fokus pendekatan keempat ialah memastikan murid hanya dibenarkan untuk menggunakan buku aktiviti yang disediakan KPM dan buku kerja hanya boleh digunakan sebagai bahan rujukan atau bahan ulangkaji di luar waktu pengajaran dan pembelajaran.
“Pendekatan kelima ialah penerbitan baharu buku teks dalam format digital secara berterusan. Setakat ini, sebanyak 692 buku teks digital telah dimuat naik dalam pelantar Digital Educational Learning Initiative Malaysia (DELiMA).
“Murid yang mempunyai peranti boleh mengakses buku teks digital melalui pelantar DELiMA,” katanya.
Pendekatan keenam ialah berkaitan pelaksaaan pengajaran dan pembelajaran (PdP) di sekolah dengan guru digalakkan menggunkan pendekatan berpusatkan murid.
Ia merujuk kepada pembelajaran bertema, modular, pembelajaran berasaskan projek, simulasi amali (Virtual Lab) atau pembelajaran terbeza.
Pendekatan ketujuh merujuk kepada kerjasama dengan JAKIM iaitu bagi menyelaraskan uniform supaya murid diberi kelonggaran untuk memakai uniform sekolah masing-masing semasa sesi persekolahan KAFA.
“Semua pendekatan ini tidak akan memberi impak optimum jika tidak dilaksanakan dengan baik. Jadi, KPM akan memberi tumpuan khusus kepada pelaksanaan pendekatan ini.
“KPM akan menubuhkan sebuah pasukan petugas yang akan melaporkan secara berkala pelaksanaan inisiatif untuk mengurangkan beban berat beg murid,” katanya.
Leave a Reply