*Masuk saja akaun kerajaan..tu duit rakyat

TT tak tahu apa ada dalam kepala Najib Razak bila beliau kata, tiada satu senpun wang rakyat digunakan oleh kerajaan untuk bayar balik jumlah hutang pokok 1MDB. Bekas PM yang selalu bijak sangat bercakap pasal ekonomi dan kewangan juga kata kerajaan masih belum bayar sebarang hutang principal 1MDB.

Tak sampai beberapa jam, pakar ekonomi pun bidas Najib, mereka kata apa ‘boss kau’ cakap itu tak betul, macam tu juga Tengku Zafrul Tengku Aziz yang kata, hutang 1MDB dah ‘start’ bayar. Jadi macam mana Najib kata belum bayar, Najib dapat maklumat mana?

Tak kiralah macam manapun yang penting bila hutang kerajaan kena bayar, tu duit rakyat…macam Muhyiddin Yassin cakap RM21 bilion tu banyak macam-macam boleh buat untuk rakyat. Kalau Najib tak cari bahana buka 1MDB, Jho Low pun tak wujud, Malaysia pun tak malu satu dunia, kerajaan pun tak payah nak tanggung hutang berbilion-bilion ringgit.

Kalau Najib kata bukan duit rakyat, kerajaan cari duit mana? 1MDB tubuh dulu guna duit mana? Tak kira macam mana pun asal duit, bila masuk dalam akaun kerajaan..itu duit rakyat.Kerajaan nak guna duit tu untuk rakyat…untuk bangunkan negara..bila bangunkan negara maknanya itu untuk rakyat, maka itu ‘duit rakyat’!

Tak kan duit kerajaan hanya untuk guna bagi belanja kat pak-pak menteri atau kakitangan kerajaan, mestilah duit tu kena belanja untuk rakyat, nak buat macam-macam projek untuk rakyat. Tapi sekarang duit tu, ada yang kena bayar hutang 1MDB, tak pasal-pasal kerajaan terpaksa tanggung, sapa punya angkara? Najib la..

Jadi Najib tak payah dok merepek sangat. Ingat pesan orang tua-tua, jangan cakap bohong takut lama-lama mencuri. Sekarang pun macam-macam Najib dah dapat gelaran..TT tak mau sebut..semua orang tau. TT percaya kalau orang biasa tak ada apa-apa nama atau jawatan, mereka  pasti malu kalau kena macam Najib.

Tapi Najib macam Muhyiddin kata, tak tau malu…sebab dia tau ramai lagi dok sanjung dia. Apa saja dia cakap, ada orang terima…macam pasal bayar hutang tu la, walaupun Najib cakap tak masuk akal bila kata bukan duit rakyat tak ada sapa tanya ‘’habis duit datang dari mana…tak kan turun dari langit kot?’’

Macam jugak duit cukai, tu bukan duit kerajaan…tu kutip daripada rakyat yang kena bayar cukai, lepas disalurkan semula untuk kegunaan rakyat dan negara. Jangan pula,  nanti Najib yang didakwa tak bayar cukai…nak cakap tu bukan duit rakyat jugak?

*Bila BN Johor sebut integriti dalam ‘manifesto’

TT tak pertikai niat BN Johor nak tubuh kerajaan negeri yang ada integriti. Perkataan ‘integriti’ tu pun dah lama TT tak dengar disebut oleh pemimpin-pemimpin BN, sejak ‘dua taiko besar’ parti itu kena dakwa di mahkamah.

Apa yang TT tahu kat akar umbi waima dalam kalangan oran BN pun, mereka dah rasa rimas bila isu ‘kluster mahkamah’ mula jejas imej BN. Bila BN sebut ‘integriti’ ada yang senyum sinis..tambahan pula di Johor, BN bergantung sepenuhnya kepada ‘Kluster mahkamah’ untuk raih undi.

Maknanya, kalau BN Johor menang, ‘kluster mahkamah’  dapat nama, bukan pemimpin lain. Macam tu juga imej UMNO sampai bila-bila pun tak boleh nak dibersihkan. Ni benda yang ahli-ahli UMNO kena faham. Betul lah yang tanding kat Johor…semua bersih tak ada rekod rasuah atau salahguna kuasa, tapi yang kuasai UMNO sekarang siapa?

TT ada ramai jugak kawan-kawan dari Johor, bila tanya mereka pasal hal ni…dia orang tak tahu nak cakap apa? Jawapan yang selalu dia orang beri…’’Nak buat macam mana..dalam UMNO ramai pemimpin penakut’’.

Kalau pemimpin UMNO penakut nak buat perubahan, rakyat la buat perubahan. Bangsa Johor kena tolak BN supaya ‘kluster mahkamah’ tidak terus kuat. Bangsa Johor kena tau, kalau BN menang yang dapat nama ‘kluster mahkamah’, bila media antarabangsa buat laporan, mereka akan sebut nama Johor dan nama pemimpin ‘kluster mahkamah’ – satu dunia akan tahu Bangsa Johor pilih parti ‘kluster mahkamah’.

Tapi kalau BN kalah di Johor, ia dah pasti beri impak untuk UMNO buat perubahan dengan membersihkan parti itu daripada ‘kluster mahkamah’ sekaligus imej UMNO akan bersih seperti sebersihnya ia dilahirkan di Johor pada 1946. Kalau tak buat keputusan macam tu sampai bilapun…apabila sebut aje UMNO…orang akan ingat perangai buruk pemimpinya..tak kan itu yang penyokong BN/UMNO mau? ..jangan biarkan perkataan ‘integriti’ BN Johor jadi bahan jenaka…

*Tebuan Tanah (TT) berpengalaman lebih 35 tahun dalam bidang kewartawanan.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here