1001 kesalahan pengguna jalan raya: lampu merah berhenti, bukan memecut

WALAUPUN pelbagai cara dan pendekatan telah diambil oleh pihak berkuasa bagi mengatasi masalah kemalangan di jalan raya, namun jumlah kematian yang dilaporkan berlaku akibat perkara tersebut masih lagi tinggi.

Boleh dikatakan saban hari berlakunya kemalangan sama ada melibatkan pejalan kaki, penunggang motosikal, kenderaan persendirian hinggalah kepada pengangkutan awam lain dan juga kenderaan perdagangan.

Suami isteri maut, dua anak parah kereta terbabas di LPT2; Dua maut bas persiaran terbabas di LPT2; suami isteri maut kereta bertembung bas dan Dua penunggang motosikal maut kemalangan jalan raya.

Begitulah antara tajuk-tajuk berita disiarkan akhbar tempatan setiap hari melaporkan mengenai kejadian kemalangan yang meragut nyawa di Terengganu sepanjang minggu lalu.

Apa yang dikesalkan apabila kemalangan terus berlaku ketika kerajaan melalui pelbagai agensi penguatkuasaannya telah menghabiskan wang jutaan ringgit bagi menangani masalah tersebut.

Aktiviti seminar, kempen, pameran dan operasi bersepadu dilakukan Polis Di Raja Malaysia (PDRM), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) seolah-olah tidak memberi sebarang kesan kepada pengguna jalan raya.

Selain itu, pendekatan aktiviti juga turut dilaksanakan di sekolah-sekolah dalam usaha memberi kesedaran mengenai peraturan dan keselamatan pengguna jalan raya di peringkat awal usia remaja.

Sementara di sepanjang jalan jalan raya dan juga lebuh raya utama di negara ini pula, pelbagai papan tanda seperti had laju kenderaan, selekoh berbahaya, haiwan melintas, jalan sempit serta kanak-kanak melintas di kawasan sekolah turut di letakkan di lokasi-lokasi tertentu di negara ini.

Bagaimanapun, setiap usaha berkenaan dianggap sebagai sia-sia sahaja kerana 1001 kesalahan masih dilaporkan berlaku membabitkan pengguna jalan raya.

Antara kesalahan yang sering direkodkan ialah memandu melebihi had laju, memotong di garisan berkembar, perlumbaan motosikal secara haram, keluar simpang secara tiba-tiba dan membelok serta membuat pusingan U secara tiba-tiba dan menggunakan telefon sewaktu memandu.

Ini belum termasuk kesalahan asas seperti tiada lesen memandu, lesen memandu tamat tempoh, cukai jalan kenderaan tamat tempoh dan tidak memakai tali pinggang keledar.

Paling membimbangkan ialah ada segelintir sikap pengguna jalan raya yang bertindak memecut kenderaan ketika lampu isyarat berwarna merah.

Kebanyakan tindakan ini menyebabkan berlakunya kemalangan maut.

Kenapakah perkara ini masih berlaku adakah ia berpunca daripada kelemahan penguatkuasaan atau sikap dan kecuaian pengguna jalan raya itu sendiri?

Apa yang pasti, di sebalik pelbagai kempen dilakukan pihak berkuasa, ada golongan sasar terus mengulangi kesilapan sama sewaktu menunggang motosikal, memandu kereta, lori atau bas.

Memandangkan jumlah kenderaan semakin bertambah sehingga jalan-jalan raya turut menjadi sesak terutama ketika waktu puncak menyebabkan kadar kemalangan juga turut meningkat.

Ini kerana sikap pemandu yang lebih mementingkan diri sendiri tanpa menghiraukan pengguna lain sememangnya berlaku sepanjang masa, seolah-olah menjadikan jalan raya itu sebagai milik mereka.

Sebagai contoh, pada minggu lalu penulis memandu kenderaan dari arah Dungun menghala ke Kuala Terengganu dan sebaik tiba di lampu isyarat Seberang Marang penulis terpaksa member hentikan kenderaan kerana lampu isyarat bertukar menjadi kuning.

Malangnya beberapa kenderaan di belakang terus membunyikan hon manakala yang berada di sebelah kiri pula terus memecut laju ketika lampu isyarat telah bertukar merah.

Kebanyakan kenderaan dari arah simpang kiri pula terus bergerak tanpa mempedulikan kenderaan lain yang memecut.

Beginilah antara sikap dan gelagat tidak bertanggungjawab segelintir pemandu kenderaan yang sedang memenuhi jalan raya kita sekarang.

Berdasarkan sikap tidak sabar dan pentingkan diri sendiri itulah, ia turut menyumbang kepada kes-kes kemalangan jalan raya yang semakin berleluasa sekarang ini.

Oleh itu, sudah sampai masanya pihak berkuasa perlu mengambil tindakan lebih tegas termasuk menggantung lesen terhadap pemandu yang didapati melakukan kesalahan berulang khususnya yang boleh mengancam nyawa orang lain.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *