Oleh Abu Ubaidillah Rahman
LEBIH 11,905 aduan orang ramai diterima Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Pahang yang terkesan dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 dalam tempoh tiga bulan mulai Jun lalu.
Pengarah JKM Pahang, Zulkhairi Zainol Abidin berkata, pihaknya membuka 12 bilik gerakan di setiap daerah termasuk Ibu Pejabat JKM Pahang, yang beroperasi pada waktu pejabat.
“Bilik Gerakan Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah (PKMD) Lipis menerima 2,035 aduan, manakala PKMD Raub (1,176), PKMD Pekan (1,476), PKMD Bera (1,474), PKMD Maran (1,093), PKMD Bentong (698) dan PKMD Temerloh (637).
“Sementara Bilik Gerakan JKM Pahang dan PKMD Kuantan masing-masing menerima 986 dan 552 aduan. PDKM Rompin mencatat jumlah aduan terendah sebanyak 381,” katanya, hari ini.
Menurutnya, aduan tertinggi diterima pada Julai sebanyak 4,994, Ogos (4,426) dan Jun (2,485), jumlah aduan dijangka terus meningkat hingga akhir tahun.
Jelasnya, aduan yang paling banyak JKM terima ialah membabitkan bantuan bakul makanan dan masalah kewangan.
“Kita sentiasa prihatin dan bersedia membantu memberi bantuan kewangan dan keperluan asas, termasuk menerusi kerjasama dengan Sekretariat Majlis Kebajikan Masyarakat Negeri Pahang (Makpen) untuk kelancaran agihan,” katanya.
Beliau berkata, JKM turut menyediakan khidmat kaunseling dan ujian psikologi kepada mereka yang berhadapan masalah hingga menjejaskan kehidupan terutama apabila tiada sumber pendapatan disebabkan kehilangan pekerjaan.
Leave a Reply