SEORANG bekas petugas Kedutaan Malaysia di Sudan mendakwa kerajaan gagal membayar pampasan kepadanya selepas menamatkan perkhidmatannya hampir setahun lalu.
Maye Mahgoub Moustafa Ahmed berkata, beliau dipecat secara salah pada Oktober 2022 dan berhak mendapat pampasan USD1,600.
Tetapi katanya, rayuan pampasannya tidak diendahkan kerana Wisma Putra tidak memberi sebarang respons.
Pegawai Wisma Putra ketika dihubungi berkata, mereka akan meneliti tuntutan Maye.
Maye, yang mengatakan dirinya merupakan pegawai pemasaran di kedutaan itu, mendakwa beliau beberapa kali meminta pejabat kakitangan tempatan di Wisma Putra mendapatkan kemas kini sejak Mei lalu, tetapi tidak berjaya.
E-mel terakhirnya kepada Kementerian Luar dihantar pada 5 Julai lalu.
“Mereka pada mulanya memberitahu sedang menunggu kelulusan, tetapi kemudian berhenti menjawab panggilan saya berikutnya. Kenapa satu kelulusan memerlukan hampir setahun? Ini tidak logik dan tidak boleh diterima,” katanya kepada FMT.
Menurutnya, beliau diambil bekerja sebagai pegawai pemasaran pada Mei 2022, susulan temu bual oleh setiausaha pertama dan ketiga kedutaan itu.
Wanita berusia 43 tahun itu mendakwa ada memaklumkan penemuduganya bahawa dia pernah bekerja dengan Kedutaan Brazil di Sudan, tetapi tidak ditanya alasan dia berhenti.
Katanya, beliau dipecat Kedutaan Malaysia pada Oktober dua bulan selepas menamatkan tempoh percubaannya atas dakwaan gagal mengisytiharkan beliau dipecat Kedutaan Brazil.
Katanya, keadaan bertambah rumit kerana beliau tiada cara untuk mengambil tindakan terhadap kedutaan itu memandangkan negaranya kini sedang berperang.
“Saya meminta hak saya, tetapi Kedutaan Malaysia atau Wisma Putra tidak menjawab, walaupun selepas saya beritahu akibat keadaan perang di Sudan, saya tidak boleh menunggu lagi.
“Saya perlukan duit saya kerana terpaksa meninggalkan negara saya,” katanya sambil menambah dia kini menjadi pelarian di Mesir.
Leave a Reply