Mariss : Dakwaan Saifuddin mengelirukan, fitnah, berniat jahat  – Sanusi

MENTERI Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md.Nor hari ini menyifatkan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution menuduh Kerajaan Negeri Kedah (KNK)  melakukan kesalahan dalam tata kelola kewangan kerajaan adalah bersifat mengelirukan, berniat jahat memfitnah, dan bermotifkan politik. 

Ia berikutan dakwaan  Saifuddin yang mendakwa kepimpinan Kerajaan Negeri Kedah lemah dalam pengurusan kewangan kerana menggunakan sebahagian peruntukan duit Sistem Maklumat Rekod-Rekod Jalan Raya Malaysia (Marris) bagi pembangunan negeri tersebut.

Berikut kenyataan penuh Sanusi bagi menjawab tuduhan Saifuddin:

Kenyataan ini adalah sebagai maklumbalas kepada kenyataan oleh YB Menteri Dalam Negeri, Dato’ Seri Saifuddin Nasution Ismail dalam Sidang Media beliau berhubung Peruntukan MARRIS Negeri Kedah.

Perlembagaan Persekutuan di bawah Per.109 (1)(b) telah memperuntukkan pemberian penyenggaraan jalan negeri. Peruntukan penyenggaraan jalan negeri telah diberi kepada semua Kerajaan Negeri bagi menyenggara jalan negeri di negeri masing-masing. Pemberian ini telah dilaksanakan oleh Kerajaan Persekutuan sejak dahulu.

Di peringkat Kerajaan Negeri (KN) pula telah menubuhkan satu akaun amanah di bawah Seksyen 9, Akta Tatacara Kewangan 1957 bagi mengakaunkan terimaan dan perbelanjaan berkaitan penyenggaraan jalan negeri sejak tahun 1994.

Bagi Kerajaan Negeri Kedah (KNK), sebelum tahun 2014, perbelanjaan bagi projek penyenggaraan jalan negeri telah diperuntukkan di bawah Bajet Pembangunan JKR. Rekod perbelanjaan sebenar bagi projek MARRIS telah dicaj kepada Akaun Amanah MARRIS melalui kaedah perakaunan dengan proses pelarasan akaun iaitu pindahan daripada Akaun Amanah Marris kepada Kumpulan Wang Pembangunan Negeri. 

Pada masa itu tiada garispanduan yang jelas berhubung tatacara pengurusan pemberian penyenggaraan jalan negeri. Namun begitu, KNK telah mengambil semua tindakan pematuhan kepada tatacara dan prosedur perakaunan yang berkuatkuasa.

Majlis Kewangan Negara (MKewN) pada tahun 2012 telah menetapkan supaya peruntukan MARRIS ditubuhkan di bawah Sek 10, Akta Tatacara Kewangan 1957 dan telah mengeluarkan garispanduan berhubung Tatacara Pengurusan Pemberian Penyenggaraan Jalan Negeri (GP MARRIS). 

Berdasarkan GP MARRIS, semua perbelanjaan bagi projek MARRIS telah dicaj secara langsung di bawah Akaun Amanah MARRIS. MKewN juga telah menetapkan paras perbelanjaan adalah sekurang-kurangkan 85% daripada terimaan tahun sebelumnya bagi membenarkan peruntukan disalurkan sepenuhnya berdasarkan kelayakan tahun semasa.

Jawatankuasa Pengurusan Pemberian MARRIS (JPP MARRIS) juga telah ditubuhkan diperingkat Kementerian Kewangan dan di Peringkat Kerajaan Negeri.

Antara terma dan rujukan JPP MARRIS adalah membincang dan mencadangkan penyelesaian ke atas isu-isu berkaitan Pemberian Penyenggaraan Jalan Negeri dan mendapatkan kelulusan MKewN bagi sebarang cadangan penambahbaikan yang melibatkan pindaan ke atas Garispanduan atau undang-undang berkaitan. Kerajaan Negeri Kedah telah mengambil semua tindakan yang sewajarnya bagi mematuhi GP MARRIS dan keputusan MKewN.

Merujuk kepada Laporan KAN yang disebutkan oleh YB Menteri, saya dapati dalam laporan KAN bagi Penyata Kewangan Kerajaan Negeri Kedah bagi tahun berakhir 31 Disember 2021 ada menyentuh berhubung baki kumpulan wang amanah MARRIS yang merupakan baki terkumpul bagi peruntukan yang tidak digunakan sejak kumpulan wang ini ditubuhkan.

Ingin saya maklumkan di sini, perkara berhubung baki terkumpul kumpulan wang amanah MARRIS telah dibincangkan semasa Mesyuarat Penutup Penyata Kewangan Negeri Kedah bagi Tahun 2021 bersama Jabatan Audit Negara. 

Dalam Penyata Kewangan Kerajaan Negeri Kedah Tahun 2021 menunjukkan baki akaun Amanah MARRIS sehingga 31 Dis 2021 berjumlah RM1.104 billion. Manakala baki tunai dan pelaburan KNK adalah berjumlah RM497.5 juta. Nampak tidak setara atau tidak seimbang di situ.

Sehubungan itu, KNK telah memulakan langkah bagi mencari penyelesaian ke atas isu ini. Perkara ini telah dibincangkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Kewangan Negeri dan dibentangkan dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan.

Ia bagi mendapatkan pertimbangan supaya baki terkumpul kumpulan wang amanah MARRIS dipindahkan ke Akaun Kumpulan Wang Pembangunan Negeri yang menunjukkan baki defisit. Pejabat Kewangan Negeri juga telah mendapatkan nasihat dan pandangan perundangan daripada YB LA. 

Selepas itu surat permohonan telah dihantar bagi mendapatkan pertimbangan Kerajaan Persekutuan melalui Kementerian Kewangan
Pada hemat saya, surat KNK kepada Kementerian Kewangan inilah yang telah dirujuk oleh YB Menteri. Perkara atau urusan berhubung pentadbiran akaun penyenggaraan jalan negeri ini telah berlaku sejak sekian lama ianya ditubuhkan. 

Malahan dalam bahagian SYOR AUDIT dalam laporan KAN tersebut juga tiada menyentuh mengenai kesalahan dalam tatacara perakaunan akaun amanah atau perakaunan KNK. 

Pendapat Ketua Audit Negara dalam Sijil Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Negeri Kedah bagi Tahun Berakhir 31 Disember 2021 juga telah menyatakan bahawa secara keseluruhannya Penyata Kewangan KNK menunjukkan gambaran yang benar dan saksama mengenai kedudukan kewangan KNK.

Berdasarkan penjelasan di atas, tuduhan YB Menteri bahawa KNK telah melakukan kesalahan dalam tata kelola kewangan kerajaan adalah bersifat mengelirukan, berniat jahat memfitnah, dan bermotifkan politik.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *