LEMBAGA Tabung Haji (TH) menambah baik pusat khidmat pelanggan bagi memberikan servis lebih efisien kepada jemaah haji Malaysia. Pengarah Operasi Mekah, Mohamad Zamry Mohd Noor berkata, jika sebelum ini setiap maklumat yang disalurkan oleh jemaah dikira sebagai aduan kerana tiada kategori ditetapkan, pada tahun ini dipecahkan kepada kategori.
“Kita pecahkan kepada kategori seperti aduan, permohonan dan penghargaan kerana tidak mahu ia bercampur-aduk hingga sukarkan proses penyelesaian.
“Contohnya kehilangan gelang pengenalan diri, masalah fasiliti di maktab kita akan kategorikan sebagai permohonan yang akan diselesaikan dengan segera,” katanya kepada wartawan Malaysia yang membuat liputan haji, lapor wartawan SINAR HARIAN di Mekah.
Kata Mohamad Zamry, permohonan jemaah juga akan diproses di peringkat khidmat pelanggan sebelum disalurkan kepada bahagian terlibat dengan segera.
“Contohnya ada jemaah yang menghadapi masalah kad bank, kita akan sampaikan kepada kaunter Bank Islam supaya masalah tersebut dapat diselesaikan.
“Semua permohonan dan aduan juga akan direkod, dianalisis dan kita juga akan maklumkan semula kepada jemaah ‘update’ semasa peringkat permohonan dan tidak dibiarkan tanpa jawapan,”katanya.
Beliau berkata, setakat ini pusat khidmat pelanggan yang beroperasi 24 jam boleh diakses secara terus oleh jemaah dengan datang ke kaunter yang terdapat di Ibu Pejabat TH di Abraj Al Janadriyah dan Hotel Land Premium.
Kata beliau, jemaah juga boleh menghubungi talian Pusat Bantuan Tanah Suci di nombor 012570443 yang tertera di ‘lanyards’ pengenalan diri jemaah.
Sementara itu Mohamad Zamry berkata, pada tahun ini juga kadar perlindungan insurans bagi kehilangan bagasi jemaah telah dinaikkan daripada RM300 kepada maksimum RM500.
Katanya, bayaran ganti rugi akan diberikan Mika melibatkan bagasi yang diuruskan oleh TH seperti pergerakan dari Madinah ke Mekah.
“Kehilangan bagasi atau barang milik peribadi di atas sebab kecuaian sendiri tidak termasuk dalam perlindungan yang dinyatakan ini,” katanya.
Leave a Reply