Masalah air di Kedah tak seteruk digambarkan, sekadar modal politik PH-BN akibat ketandusan isu

Oleh RIZQI ZABIDI

ISU bekalan air di Kedah yang digembar-gemburkan sebelum ini bukanlah seteruk seperti digambar sesetengah pihak hingga kononnya melibatkan hampir sejuta pengguna seperti dilaporkan akhbar tertentu.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Bekalan Air dan Sumber Air, Pengairan dan Saliran serta Tenaga negeri, Munir @ Mohamad Yusoff Zakaria menjelaskan, hanya 1.2 peratus atau 8,000 daripada keseluruhan 643,000 akaun pengguna Syarikat Air Darul Aman (SADA) saja yang benar-benar terjejas di sepanjang musim perayaan ini.

Katanya, daripada jumlah itu, dianggarkan terdapat 40,000 pengguna yang benar-benar terjejas dan bukanlah sejuta orang seperti didakwa pihak tertentu.

“Insya Allah keadaan masih terkawal dan dapat ditangani dengan baik oleh SADA dengan menghantar lori tangki air. Keadaan tidak seteruk seperti digambarkan sesetengah pihak.

“Hanya 8,000 daripada keseluruhan 643,000 akaun saja yang terjejas dan bukannya hampir sejuta seperti dilaporkan media sebelum ini,” katanya.

Menjelaskan lebih lanjut, Munir berkata, isu gangguan bekalan air yang berlaku mutakhir ini berikutan operasi penggantian paip lama serta projek naik taraf lima Loji Rawatan Air (LRA) iaitu Pelubang, Jenun Baru, Bukit Selambau, Sungai Limau dan Lubuk Buntar Lama demi kesenangan rakyat pada masa depan.

Gangguan bekalan air itu katanya bagaimanapun menjadi lebih kronik apabila sumber air berkurangan disebabkan kekurangan hujan serta cuaca panas berpanjangan kebelakangan ini.

“Ditambah dengan musim perayaan, maka isu gangguan bekalan air di Kedah menjadi lebih buruk. Oleh itu SADA telah melaksanakan pelan kontigensi semasa musim perayaan bagi mendepani isu ini secara menyeluruh,” katanya.

Tambahnya, ketika ini Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH) tampak berterusan menangguk di air keruh dengan menggunakan isu bekalan air berikutan ketiadaan modal isu lain untuk menghentam serta memburukkan imej dan reputasi cemerlang Menteri Besar, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor.

Menurutnya, PH dan BN yang pernah menerajui kerajaan negeri sebelum ini cuai dan lalai terhadap rakyat Kedah dalam menyelesaikan masalah air di Kedah.

Jelasnya, isu bekalan air telah membuatkan rakyat Kedah sengsara bertahun-tahun sejak BN memerintah sebelum dan berterusan hingga ketika negeri ini diterajui PH.

“Fakta dan data kesengsaraan rakyat tercatat di mana-mana minit mesyuarat kerajaan negeri semasa itu dan juga di seluruh pejabat daerah negeri seolah-olah tiada penyelesaian untuknya.

“Pada 2019, kerajaan negeri pimpinan PH telah menangguhkan sekali lagi rancangan menaik taraf lima LRA tersebut dengan alasan masalah kewangan setelah sebelum itu lama tertangguh oleh kerajaan BN Kedah. Pada 2019 juga, SADA mencatat kerugian RM36 juta sekali gus memberi kesan buruk dan menjejaskan perkhidmatan kepada rakyat Kedah,” katanya.

Tambahnya, selepas tampuk kerajaan negeri diambil alih pada 2020, Muhammad Sanusi meletakkan isu air sebagai keutamaan dalam pentadbiran dan melakukan penyusunan semula operasi hingga membolehkan SADA kembali mencatat keuntungan RM1 juta pada tahun itu.

“Pada 2021, SADA mula mencatat keuntungan tinggi sebanyak RM30 juta dan ini memberi peluang kepada syarikat itu melipat gandakan penyelenggaraan dan perkhidmatan kepada seluruh rakyat Kedah melalui perancangan pelan jangka masa panjang dan pendek,” katanya.

Katanya, bagi pelan jangka masa sederhana, SADA sedang melaksanakan pembinaan rumah pam dan tangki sedutan bertujuan meningkatkan kapasiti loji dan mengatasi masalah tekanan air rendah di kawasan muka bumi tinggi, di penghujubg sistem agihan.

“Bagi pelan jangka panjang pula, kerajaan negeri melalui SADA memperuntukkan kira-kira RM73 juta bagi kerja-kerja penggantian paip lama dan usang di kawasan dikenal pasti sebagai ‘hotspot’.

“Selain itu sebanyak RM931 juta diperuntukkan kerajaan Kedah untuk menaik taraf lima LRA, sistem pam serta operasi penggantian paip lama seluruh Kedah,” katanya.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *