KERAJAAN perlu konsisten dalam membuat pelantikan ke badan kawal selia utama atau berdepan risiko menghalang pelabur memberikan dana kepada industri baharu.
Ahli ekonomi, Barjoyai Bardai dari Universiti Tun Abdul Razak berkata, pelantikan eksekutif kanan Gamuda Bhd. sebagai pengerusi Suruhanjaya Tenaga (ST) baru-baru ini merupakan contoh konflik kepentingan yang boleh menjejaskan keyakinan pelabur terhadap sektor tenaga boleh diperbaharui.
“Kerajaan perlu berusaha menggunakan prinsip asas yang diwar-warkan (mengenai tadbir urus baik) berbanding cakap tak serupa bikin. Jika tidak, pelabur tidak akan percaya apa yang dikatakan,” katanya kepada FMT.
Pelantikan Timbalan Pengarah Urusan Kumpulan Gamuda, Rashdan Yusof mengetuai ST pada Februari lalu menimbulkan kebimbangan dalam kalangan kumpulan antirasuah dan ketelusan serta pemain industri dan perniagaan terhadap konflik kepentingan dan tidak akan meningkatkan keyakinan pelabur.
Gamuda ialah pemain utama dalam sektor tenaga boleh diperbaharui, dan Disember lalu, ia mengumumkan RM2 bilion dibelanjakan untuk mengembangkan perniagaan tenaga boleh diperbaharuinya.
Setakat ini, ia memperoleh 30 peratus kepentingan dalam ERS Energy Sdn. Bhd , syarikat terlibat dalam tenaga solar.
Jumaat lalu, Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, Nik Nazmi Nik Ahmad mempertahankan pelantikan Rashdan dengan berkata ia untuk merombak pendekatan pengawal selia terhadap peralihan tenaga.
Katanya, terdapat perundangan persekutuan yang ‘menyediakan peruntukan jelas’ bagi contoh konflik kepentingan dan cara menanganinya, memetik Akta Suruhanjaya Tenaga 2001 sebagai contoh, yang mensyaratkan anggota suruhanjaya mengisytiharkan kepentingan mereka.
Seorang lagi ahli ekonomi, Edmund Terence Gomez berkata, justifikasi Nik Nazmi untuk pelantikan Rashdan ‘amat tidak memuaskan’ dan bertanya sama ada menteri itu sedar Gamuda sudah mengisytihar fokusnya terhadap tenaga boleh diperbaharui.
Beliau berkata, pegangan 30 peratus Gamuda dalam ERS Energy Sdn. Bhd. mencerminkan minatnya dalam tenaga boleh diperbaharui.
Katanya, jika Nik Nazmi menyedari perkara itu, tetapi meneruskan pelantikan Rashdan, ia menunjukkan ‘penilaian buruk’ oleh menteri.
Hakikatnya, beliau berkata, Nik Nazmi memetik undang-undang persekutuan sebagai contoh konflik kepentingan juga menunjukkan beliau sedar situasi sedemikian mungkin timbul.
“Menteri telah mewajarkan pelantikan ini atas alasan mahu melakukan rombakan di ST. Walaupun ini harus dipuji, namun cara dia melakukannya menimbulkan kebimbangan.
“Beliau patut tahu peranan utama suruhanjaya itu adalah memastikan tatacara pasaran adil, tetapi bagaimana syarikat dalam sektor tenaga boleh diperbaharui boleh memberi jaminan tentang perkara ini apabila pengerusinya adalah eksekutif kanan sebuah syarikat berminat menceburi industri ini?”
Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (C4) berkata, Putrajaya mesti menjelaskan proses pemilihan Rashdan secara telus, manakala Transparency International Malaysia menggesa Rashdan menolak jawatan itu.
Leave a Reply