KPM kaji keperluan ambil pembantu atasi beban tugas guru

KEMENTERIAN Pendidikan (KPM) sedang mengkaji keperluan mewujudkan pembantu guru bagi mengurangkan beban tugasan yang perlu digalas guru ketika ini, Dewan Negara diberitahu.

Timbalan Menterinya, Lim Hui Ying berkata, selain itu, KPM sudah melaksanakan tujuh langkah bagi memastikan isu beban tugas guru dapat ditangani segera bermula sesi persekolahan 2023-2024.

Antara langkah itu ialah memansuhkan pertandingan, sambutan atau majlis di semua peringkat yang tidak memberi impak besar terhadap pembelajaran murid serta pelaksanaan penilaian kendiri sekolah Standard Kualiti Pendidikan Malaysia 2023 melibatkan guru kepada setahun sekali saja.

“Menetapkan waktu mengunci masuk rekod kehadiran murid yang lebih fleksibel dalam sistem e-kehadiran sekolah KPM, iaitu 12 tengah hari untuk sesi pagi dan 5 petang untuk sesi petang, pelantikan pengawas peperiksaan awam terbuka kepada individu selain guru yang sedang berkhidmat seperti pesara kerajaan, pelajar institut pendidikan guru dan institusi pengajian tinggi.

“Mengehadkan penganjuran sambutan Hari Guru Tahunan kepada peringkat kebangsaan dan sekolah saja. Selain itu, autonomi guru dalam perancangan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP) serta pentaksiran bilik darjah diperkukuh dengan menjadikan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran sebagai rujukan,” katanya.

Beliau menjawab soalan Arman Azha Abu Hanifah mengenai rangka perancangan kementerian bagi menyelesaikan permasalahan beban kerja guru yang membawa kepada persaraan awal golongan pendidik, dalam sesi soal jawab lisan di Dewan Negara.

Lim turut memaklumkan tindakan guru bersara awal akan mengurangkan tenaga guru berpengalaman, namun perkara itu tidak dapat dihalang kerana ia hak setiap guru.

“Kita tidak boleh memaksa mereka terus berkhidmat, namun KPM akan cuba sedaya-upaya menggalakkan guru terus mengajar sehingga tibanya waktu mereka bersara wajib pada usia 60 tahun.”


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *