“KALAULAH Abah (Tan Sri Muhyiddin Yassin) masih lagi PM… mungkin keadaan tidak seteruk sekarang ni.”
Seorang peniaga kecil yang menjual pisang goreng di sebuah pekan kecil mengeluh apabila ditanya tentang langkah ad-hoc kerajaan memansuhkan subsidi minyak masak berbotol mulai 1 Julai ini.
Seperti kebanyakan peniaga kecil lain, wanita tersebut dalam keadaan tersepit ekoran tindakan semberono yang diambil oleh kerajaan yang antara lainnya bagi mengekang isu ketirisan subsidi bekalan minyak masak di negara ini.
Walaupun kerajaan Keluarga Malaysia di bawah Perdana Menteri merangkap Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengekalkan subsidi minyak masak peket 1 kilogram, hakikatnya ia tidak memberi sebarang makna kepada peniaga kecil yang majoritinya orang Melayu dan bumiputera.
Mereka tidak dibenarkan untuk menyalahgunakan minyak masak peket sebagai bahan mentah dalam perniagaan. Lagipun, bekalan minyak masak peket sentiasa tidak mencukupi di pasaran walaupun setiap pelanggan hanya dibenarkan membeli sepeket sahaja bagi setiap pembelian.
Mahu tidak mahu, mereka terpaksa menaikkan harga makanan yang dijual bagi menampung kenaikan kos yang mendadak selepas tiada lagi subsidi minyak masak botol bulan depan.
Sebelum ini pun, harga makanan sememangnya meningkat jika dibandingkan dengan sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mula dilaksanakan pada Mac 2020.
Contohnya, pisang goreng yang dijual di pekan kecil di kawasan luar banda berharga 30 sen seketul namun kini melonjak ke 50 sen seketul. Harga itu juga berkemungkinan besar naik lagi.
Situasi yang ditimbulkan oleh dasar separuh masak kerajaan Keluarga Malaysia ini sememangnya memberi tekanan yang amat hebat kepada peniaga kecil yang baru hendak bertatih selepas hidup dalam keperitan akibat krisis pandemik COVID-19.
Mereka yang berniaga di pekan kecil dan kawasan luar bandar bakal berdepan pengurangan hasil jualan apabila harga barangan yang dijual terpaksa dinaikkan.
Berbeza dengan kawasan bandar, pelanggan-pelanggan di pekan kecil dan luar bandar tidak mempunyai kuasa beli yang besar. Peningkatan harga yang kecil pun boleh menyebabkan mereka kurang berminat untuk membeli.
Akibatnya, hasil jualan peniaga kecil semakin menyusut dan apabila perniagaan tidak lagi membuahkan keuntungan, mereka terpaksa tutup kedai. Maka, lupakanlah dasar yang bertujuan memastikan usahawan bumiputera menguasai sekurang-kurangnya 30 peratus ekuiti perniagaan.
Kalau benar berlaku ketirisan yang serius pun, sepatutnya tingkatkan langkah penguatkuasaan dan lakukanya secara tegas secara tanpa pilih kasih. Bukannya ambil keputusan separuh masak yang membebankan peniaga kecil dan rakyat.
Memang penarikan balik subsidi minyak masak berbotol sukar diterima akal. Malaysia negara pengeksport minyak sawit.
Takkanlah bekalan dan harga minyak sawit dalam pasaran tempatan pun tak dapat dikawal. Lemah sangatkah kerajaan yang ada ini?
Leave a Reply