Oleh RIZQI ZABIDI
BERMODALKAN air liur, satu sindiket yang menyamar sebagai pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) berjaya ‘mengikis’ wang seorang pembantu kedai dobi hingga menyebabkan mangsa menganggung kerugian berjumlah RM23,900.
Terdahulu, mangsa yang berusia 23 tahun pada mulanya menerima panggilan kononnya daripada LHDN Kedah yang kemudian memaklumkan namanya disalahguna untuk pendaftaran syarikat dan mendakwa turut mempunyai tunggakan cukai.
Timbalan Ketua Jabatan Pemalsuan/Pelaburan Bersindiket/Siber, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Kedah, Deputi Superintendan Mohd. Ridzuan Nor Ihsan berkata, ahli sindiket kemudian menasihati mangsa supaya membuat laporan polis bagi mengelak namanya mempunyai rekod buruk.
“Sindiket kemudian menyambung talian kepada pihak ‘polis’ kononnya untuk memudahkan mangsa membuat laporan penafian berhubung pendaftaran syarikat atas namanya yang didapati tidak sah.
“Selain itu, mangsa juga turut diminta membuat aduan kepada Bank Negara Malaysia oleh sindiket terbabit dengan alasan untuk perlindungan akaun,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Mohd. Ridzuan berkata, mangsa yang yang sudah masuk perangkap itu hanya menurut arahan sindiket yang meminta dia menyerahkan kata laluan, nombor kad ATM, Kod Pengesahan Transaksi (TAC) dan ID pengguna dengan alasan ia untuk siasatan.
“Mangsa bagaimanapun mula menyedari ditipu apabila mendapati RM23,900 dalam akaun bank miliknya lesap dan membuat laporan polis berhubung kejadian itu, semalam.
“Siasatan lanjut masih dijalankan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan (KK) dan orang ramai diminta berhati-hati sekiranya menerima panggilan mencurigakan,” katanya.
Orang ramai yang mempunyai sebarang pertanyaan boleh menghubungi CCIS Response Center di talian 03-26101559/1599.
Leave a Reply