Pemandu teksi, e-hailing carum Perkeso di Johor kurang 50 peratus

Oleh RAHIMI MOHAMAD

PERTUBUHAN Keselamatan Sosial (Perkeso) negeri ini hanya merekodkan seramai 2,374 pencarum dalam kalangan penyedia perkhidmatan pengangkutan seperti teksi, e-hailing dan kereta sewa.

Pengarah Perkeso negeri, Tong Sing Chuang berkata, angka itu masih kurang 50 peratus berbanding lebih 5,000 mereka yang terlibat dalam perkhidmatan itu yang sepatutnya mencarum di bawah skim perlindungan ditawarkan.

“Kita telah memperkenalkan caruman buat mereka yang melakukan pekerjaan ini, namun setakat ini jumlah yang telah mencarum di Johor masih rendah.

“Kita juga faham kekangan dan bebanan yang mereka hadapi, apatah lagi dalam situasi pandemik Covid-19 yang mencabar ketika ini, namun kita akan terus meningkatkan kesedaran masyarakat berhubung kepentingan caruman Perkeso,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menghadiri Program Sinergi CSR Infaq Rezeki Jelajah Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Bersama Perkeso di Menara Perkeso Johor, Johor Bahru, hari ini.

Menurut beliau, daripada jumlah yang tel tersebut pula, hanya seramai 504 orang adalah pemandu teksi.

Sing Chuang berkata, sejak pandemik Covid-19 melanda negara pada Mac tahun lalu, Perkeso telah menerima lebih 1,000 permohonan dalam pelbagai kategori daripada pencarum bagi mendapatkan pampasan akibat wabak berkenaan.

“Daripada jumlah tersebut, lebih 20 kes tuntutan adalah melibatkan kematian pencarum akibat dijangkiti Covid-19,” ujarnya.

Sementara itu, Ketua Cawangan Dasar dan Strategi Sumber Manusia Perkeso, Mohd. Razmi Khalid berkata, pihaknya akan terus meningkatkan kesedaran masyarakat khususnya golongan pemandu perkhidmatan awam untuk melakukan caruman bersama Perkeso.

“Keutamaan mereka ketika ini adalah untuk menyediakan keperluan asas buat keluarga, seperti makanan harian dan juga keperluan bagi persekolahan anak-anak mereka,” katanya.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *