Ganti sistem penggiliran kepada membuka sesi sekolah mengikut daerah kurang kes Covid-19

Oleh WARTAWAN WARTA RAKYAT

PENDEKATAN terbaik untuk kembali membuka sekolah adalah mengikut daerah secara berperingkat, bukannya mengikut negeri berdasarkan fasa pemulihan. 

Pemerhati pendidikan, Dr. Anuar Ahmad berkata, dalam situasi pandemik Covid-19  ketika ini, terdapat daerah di negeri-negeri yang kadar jangkitannya adalah rendah dan terkawal.

Sehubugan itu tambah Anuar yang juga pensyarah di Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Kementerian Pendidikan (KPM) dengan nasihat Kementerian Kesihatan (KKM) dan Majis Keselamatan Negara (MKN) boleh membuka dahulu sekolah di daerah tersebut.

“Bagi daerah yang masih tinggi kadar jangkitan harian, sesi persekolahan di daerah itu tidak boleh dibuka dahulu walaupun berada di negeri fasa tiga atau empat.

“Vaksinasi juga adalah penentu sebenar kepada pembukaan sekolah yang mana sepatutnya hanya sekolah yang murid-muridnya telah divaksin sahaja dibenarkan beroperasi semula,”katanya dalam satu kenyatan hari ini.

Menurut Anuar, pembukaan sekolah mengikut daerah dan berdasarkan vaksinasi kepada pelajar itu penting bertujuan mendapatkan kembali keyakinan ibu bapa untuk menghantar anak-anak kembali ke sekolah.

Tambah beliau, ini juga merupakan alternatif kepada model pembukaan sekolah secara penggiliran mingguan yang diperkenalkan oleh KPM yang akan mewujudkan tiga kumpulan pelajar di dalam sesebuah kelas iaitu kumpulan A, kumpulan B dan kumpulan C.

“Sekiranya sebuah kelas terdapat 36 murid yang dipecahkan kepada kumpulan A dan kumpulan B, maka setiap kumpulan akan ada 18 murid.

“Tapi pasti ada sebahagian murid kumpulan A dan sebahagian murid kumpulan B yang tidak akan dibenarkan oleh ibu bapa ke sekolah atas sebab bimbangkan keselamatan anak-anak. Kumpulan ini akan membentuk kumpulan C iaitu kumpulan ‘cicir’,” katanya.

Menjelaskan lebih lanjut, tambah Anuar, kumpulan ‘cicir’ itu ialah mereka yang langsung tidak hadir ke sekolah sekali gus tidak dapat mengikuti pembelajaran bersemuka di sekolah.

“Pada masa yang sama, mereka juga tidak dapat mengikuti sesi pengajian secara online (PdPR) bermodul pada minggu seterusnya kerana tidak hadir ke sekolah pada minggu sebelumnya.

“Ini akan menyebabkan murid-murid kumpulan C akan tercicir pembelajaran mereka disebabkan dasar penggiliran yang dilaksanakan oleh KPM,” katanya.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *