Perkhidmatan kerajaan E2E kini capai 57.02 peratus

by

in

Oleh Abu Ubaidillah Rahman

PERKHIDMATAN kerajaan dalam talian sepenuhnya atau ‘end-to-end’ (E2E) sudah mencapai tahap 57.02 peratus sehingga bulan lalu.

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Zuki Ali berkata, E2E yang bertujuan memberikan perkhidmatan lebih baik kepada rakyat itu adalah berdasarkan rangka kerja MyDigital.

Kerajaan katanya, menetapkan sasaran 80 peratus menjelang 2025 bagi perkhidmatan sedemikian.

“Antara objektif pendigitalan kerajaan adalah untuk meningkatkan jumlah ataupun peratus perkhidmatan secara dalam talian sepenuhnya dari mula hingga akhir, pada bila-bila masa dan di mana-mana tanpa perlu berurusan secara bersemuka.

“E2E akan menambah baik dan meningkatkan kecekapan serta keberkesanan penyampaian perkhidmatan kepada rakyat. Malah urusan sedemikian lebih mudah, cepat, selesa serta tiada had masa,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran Persidangan Digital Sektor Awam 2021 (PDiSA) secara maya menerusi laman sosial Facebook Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) Jabatan Perdana Menteri, hari ini.

Justeru katanya, sebagai pendekatan untuk memberi nilai tambah dan memperkasakan lagi penyampaian perkhidmatan kepada pelanggan dan meningkatkan kecekapan tadbir urus dalaman agensi, kerajaan bersetuju untuk menetapkan penambahan lima peratus daripada perkhidmatan E2E semasa sebagai Indeks Prestasi Utama (KPI) 2021 Tier-1 bagi penjawat utama perkhidmatan awam.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *